Her er 10 gode råd til at komme i gang med Zwift, som er en ret fabelagtigt virtuelt cykelunivers, som du kan være en del af, hvis du har en hjemmetræner eller smart trainer.

Jeg har snakket med Martin Mortensen, som er cykellærer på Vejle Idrætsefterskole, og han er en vaskeægte ekspert i Zwift. Jeg har samlet hans bedste råd her.

Kom godt i gang med Zwift med disse tips

Jeg har skrevet en en grundig begynderguide i denne blog post Zwift cykling på hometrainer: Komplet guide til begyndere 🚵🚵‍♀️, men her får du en genvej til de bedste råd fra artiklen. Du skal have det rigtige setup for at køre Zwift, men det skriver jeg ikke mere om her.s

  1. Træn hjemme med dine venner. Du kan træne på din hjemmetræner, men stadig køre med og mod dine venner. Hvis I kommunikerer over fx Google Meet, Zoom eller Discord undervejs, så er det næsten lige som at køre sammen.
  2. Varm op inden du kører løb. Når du kører løb, så kan de goddt være hårde i starten. Derfor er det en god ide at varme grundigt op.
  3. Gør dig klar i god tid. Du har brug for at alt udstyret spiller og kan snakke sammen. Husk altid at have et strømkabel i dit device. Hvis du først ryger af, så er det næsten umuligt at hente de andre igen. Husk også vand og måske et håndklæde. Husk også at varme op til løbene. De starter ofte hårdt. En lille smule forberedelse kan virkelig hjælpe dig senere. Du kan fx lave en pre-Zwift-liste.
  4. Lær at ‘drafte’. Du skal lære at køre i læ og i gruppe sammen med andre. Det kræver, at du bliver lige bag ved dem. Du vil opdage at det kræver mindre kræfter at køre i læ af de andre, end hvis du selv cykler foran. Det er god Zwift-etikette at skiftes til at tage føringer. Det kræver lidt øvelse.
  5. Kør hurtigt ned ad bakke. Hvis en bakke har en hældning på -3%, og du kan træde cyklen op på 57 km/t, så kan du stoppe med at træde. Derefter kører cyklen bare af sig selv og holder tempoet.
  6. Kom ud af startblokken ved løb. Når du skal køre et løb, så kan det godt betale sig at køre hårdt de første par minutter, så man ikke bliver låst nede bagved og ikke ser, hvordan løbet udspiller sig i front.
  7. Ifølge Zwiftinsider skal du vælge flade ruter for hurtigere at stige i niveau. Når du stiger i niveau, så kan du købe nyt udstyr til din avatar. Rytterne får 20 XP for at køre en kilometer, og du kører naturligvis hurtigere på flad vej. Du kan også tjene XP ved at køre workouts, intervaller og time trials.
  8. Vælg bjerge for at tjene drops. Du kan veksle drops til cykler og hjul i Zwift, som din avatar kan køre på. Nogle cykler og dæk kan gøre sådan, at du kører hurtigere eller ser smartere ud. Du tjener flere drops, når bakkerne er over 3% i stigning.
  9. Bikeradar foreslår, at du beskytter dig mod sveden. Du kommer til at svede meget, og blæseren kan være en god ide. Men du kan også forhindre sved i øjnene ved fx at have et pandebånd eller noget andet. Det kan også være godt at beskytte cyklen mod sveden fx med et svedcover fra Tacx. Endelig bør du også beskytte gulvet med en måtte fra både sved og olie fra cyklen, fx måtten fra Wahoo. Måtten reducerer også lyden, når du kører og støddæmper lidt, så kørekomforten bliver bare bedre. Her hjælper en blæser naturligvis også fx Wahoo Kickr Headwind.
  10. Få fat i Bluetooth høretelefoner. Studier viser, at man præsterer bedre med passende up-tempo-musik i ørerne, når du træner. Hvis du har et på høretelefoner, så kan du få passende musik til træningen. Jeg bruger selv Bose Soundsport, som jeg synes spiller rigtig godt. Rigtig mange bruger også Apple Air Pods.
Typisk setup i Zwift med et Wahoo Bike Desk
Zwift setup hvor computeren står på et Wahoo Bike Desk og med en blæser foran